Ledercirkler

Fortrolige rum for ledere, der ønsker at vokse både professionelt og personligt

Hvad er ledercirkler?

Ledercirkler er kuraterede grupper bestående af 8-10 ledere fra forskellige virksomheder og organisationer.

Ledercirkler består af et forløb på ti faciliterede gruppemøder af tre timers varighed per møde. Forud for første gruppemøde mødes deltagerne individuelt med en erhvervsterapeut. Deltagerne kan imellem møderne efter behov booke én-til-én coachingsessioner med én af gruppens to faste erhvervsterapeuter.

Gruppesessionerne afvikles ca. hver tredje uge og forløbet afsluttes således efter ca. 8 måneder.

I Ledercirklerne skabes fortrolige rum for ledere, der ønsker at udfordre sig selv og vokse både professionelt og personligt.

Fokus i Ledercirklerne er på udvikling af lederes relationelle kompetencer og emotionelle intelligens. Ledercirklerne udforsker og arbejder med deres handlemønstre og indre psykologiske processer for derigennem at få nye perspektiver på arbejdslivets udfordringer.

Udbytte af ledercirkler

I Ledercirklerne arbejdes bredt med alt fra klassiske lederproblematikker som gennemslagskraft, svære samtaler, ensomhed som leder, kriser mv.

Og med mere psykologiske processer, heriblandt følelser i ledelse, polariteter, lederens idealtilstand, ledelse i personlig balance, lederens selvregulering og affektiv smitte samt meget andet.

Med forløbet i ledercirkler opnår lederen:

  • Tydeligere kommunikation, forhøjet selvtillid og forøget gennemslagskraft
  • Større robusthed og autenticitet
  • Konkrete metoder i den daglige ledelse
  • Træning, supervision og vejledning, der løfter lederens ståsted
  • Feedback og sparring i et fortroligt fællesskab af ledere.

Hvorfor grupper

Når ledere agerer, er de altid en del af et team, en afdeling eller en organisation, hvor relationer, kommunikation og samarbejde udspiller sig i komplekse sociale netværk. Derfor er den gruppedynamiske tilgang helt central for læringen i Ledercirklerne. Helt som i virkeligheden er psykologiske, sociale og kulturelle kræfter i et konstant dynamisk samspil i cirklerne.

Med andre ord er træningen i en gruppe afgørende, da den simulerer de situationer, ledere møder i deres daglige arbejde.

”Et samspil, der illustrerer omverdenens flertydige, usikre, volatile og komplekse tilstand.”

I gruppen kan deltagerne afprøve teorierne i et “mikrokosmos” af den organisatoriske virkelighed, hvor observationer af andres reaktioner, feedback og fælles refleksioner gør det tydeligt, hvordan teori omsættes til meningsfuld, personlig relevans.

Kort sagt: Først når teorierne afprøves i praksis, bliver deres personlige relevans tydelig – og denne praksis udspiller sig uundgåeligt i grupper.

Tilgangen øger således den enkeltes indlæringshastighed og udvikling betydeligt, og cementerer samtidigt erfaringer og nye handlemønstre effektivt, fordi processerne konstant veksler mellem egen oplevelse og læring og de andre gruppemedlemmers oplevelser og læring.

Resultatet er større klarhed for den enkelte leder, og dermed nye muligheder for adfærd og handlinger

Som sidegevinst vil man som leder også med gruppen skabe et stærkt netværk med venskaber for fremtiden.

Summarisk indhold i ledercirkler:

Alle ledercirkler vil som minimum arbejde inden for nedenstående curriculum, men da gruppernes erfaring og dynamik er unik, vil rækkefølge og dybden i forhold til de enkelte emnekredse og samt andre fokusområder variere fra gruppe til gruppe.

Session 1: Introduktion til Gruppeprocesser og Selvbevidsthed

  • Velkomst og introduktion af deltagere og ledercirklen.
  • Emotionel intelligens og relationskompetencer, egne roller og målsætninger for deltagelsen.

Session 2: Følelser som Ressourcer

  • Følelsesmæssig intelligens i ledelse.
  • Ledelsesbeslutninger og relationer.

Session 3: Polariteter i Ledelse og lederens Idealtilstand

  • Introduktion til polariteter.
  • Deltagernes egne polariteter og udnyttelse som ressourcer.

Session 4: Kommunikation og Feedback

  • Effektiv kommunikation og konstruktiv feedback.
  • Feedback i relationer og øget teamperformance.

Session 5: Lederstress, Ensomhed og Støttestrukturer

  • Lederstress og ensomhed.
  • Lederskam, affektiv smitte mv.

‏‏‎Session 6: Konflikt og kriser

  • Konfliktdynamikker og deres indflydelse på gruppeprocesser.
  • Konflikthåndtering og effektive teams.

Session 7: Kreativitet, risikovillighed, ansvar og udvikling

  • Innovative løsninger og ansvar, åbenhed.
  • Performancekultur.

Session 8: Ressourcer og Styrker

  • Identifikation af egne styrker og ressourcer.
  • Blinde pletter.

Session 9: Gruppeperformance og Møder

  • Dysfunktionelle grupper og performance
  • Kommunikation og roller

Session 10: Evaluering, Personlig Vision og Handlingsplan

  • Evaluering af forløbet og gruppeprocesserne, Personlig vision for hver deltager.
  • Hvad så nu – opløsning af gruppen eller fortsættelse under nye rammer.

Session 1: Introduktion til Gruppeprocesser og Selvbevidsthed

  • Velkomst og introduktion af deltagere og ledercirklen.
  • Emotionel intelligens og relationskompetencer, egne roller og målsætninger for deltagelsen.

Session 2: Følelser som Ressourcer

  • Følelsesmæssig intelligens i ledelse.
  • Ledelsesbeslutninger og relationer.

Session 3: Polariteter i Ledelse og lederens Idealtilstand

  • Introduktion til polariteter.
  • Deltagernes egne polariteter og udnyttelse som ressourcer.

Session 4: Kommunikation og Feedback

  • Effektiv kommunikation og konstruktiv feedback.
  • Feedback i relationer og øget teamperformance.

Session 5: Lederstress, Ensomhed og Støttestrukturer

  • Lederstress og ensomhed.
  • Lederskam, affektiv smitte mv.

‏‏‎Session 6: Konflikt og kriser

  • Konfliktdynamikker og deres indflydelse på gruppeprocesser.
  • Konflikthåndtering og effektive teams.

Session 7: Kreativitet, risikovillighed, ansvar og udvikling

  • Innovative løsninger og ansvar, åbenhed.
  • Performancekultur.

Session 8: Ressourcer og Styrker

  • Identifikation af egne styrker og ressourcer.
  • Blinde pletter.

Session 9: Gruppeperformance og Møder

  • Dysfunktionelle grupper og performance
  • Kommunikation og roller

Session 10: Evaluering, Personlig Vision og Handlingsplan

  • Evaluering af forløbet og gruppeprocesserne, Personlig vision for hver deltager.
  • Hvad så nu – opløsning af gruppen eller fortsættelse under nye rammer.

Skriv til os

Kontakt os i dag

Kontakt os i dag for at høre mere om vores ydelser.